KĄCIK LOGOPEDY

/images?q=tbn:ANd9GcQBMPnMM_znrmNw-c0--6oOAVt7KEMyyRU1dJQvJ_g-W_Yp6zLSNQ



LOGOPEDA W NASZYM PRZEDSZKOLU:

mgr Agata Mikołajczyk

zajęcia: każdy - poniedziałek - 8.15-9.30, 10.00-11.00
- środa - 8.15-9.30; 10.00-10.30
Konsultacje dla rodziców: poniedziałek, środa:9.30-10.00




Na przełomie września i października w przedszkolu przeprowadzane jest przesiewowe badanie mowy wśród wszystkich dzieci uczęszczających do placówki. Na jego podstawie wyłonione są dzieci, które objęte są indywidualną opieką logopedyczną(w pierwszej kolejności 6-latki).
Czas trwania zajęć logopedycznych wynosi 15 min. i jest on uzależniony od możliwości i potrzeb dziecka.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (połykanie, żucie, odgryzanie),
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- wzbogacanie słownictwa,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Jeśli Twoje dziecko ma problemy z mową to pamiętaj, że nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy.
Bez Twojego systematycznego zaangażowania Drogi Rodzicu każda terapia skazana jest na porażkę. Pierwsze lata życia w rozwoju mowy są najistotniejsze, potem w terapię trzeba włożyć dużo więcej wysiłku. Efekty procesu logoterapeutycznego są tym lepsze, im wcześniej zostały podjęte działania. To właśnie mowa, jako jeden z wiodących czynników wpływa na całościowy rozwój dziecka, jego dojrzałość szkolną, dalszy poziom wiedzy i umiejętności oraz funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.
Jeśli zasugerowano konsultację ortodontyczną, laryngologiczną, psychologiczną czy audiologiczną nie wzbraniaj się przed tym bo „jutro” może być już późno.

ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA



logopedia-cwiczenia-logopedyczne-gry-logopedyczne-wady-wymowy-rozwoj-mowy-ARTICLE_MAIN-25723



Sprawność aparatu artykulacyjnego jest bardzo ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Poniżej przedstawiam zestaw ćwiczeń oddechowych oraz aparatu artykulacyjnego, które mogą Państwo wykonywać z dziećmi w domu. Ćwiczenia te nie muszą być nudne i żmudne, ale mogą stać się okazją do wspólnej zabawy rodziców z dziećmi. Bardzo ważne jest, aby z dzieckiem ćwiczyć systematycznie, codziennie po kilka minut dostosowując liczbę ćwiczeń, ich powtórzeń do możliwości danego dziecka. Jednakże staramy się robić po 10 powtórzeń na każde ćwiczenie.

Ćwiczenia oddechowe



- oddychanie – wdech nosem, wydech ustami,
- ziewanie przy szeroko otwartych ustach,
- picie przez słomkę – wciąganie powietrza przez mocno ściągnięte wargi,
- dmuchanie z różnym natężeniem na paski papieru, wiatraczek, chorągiewkę, piórko, watkę,
- wydmuchiwanie baniek mydlanych,
- dmuchanie na piórko, aby uniosło się w powietrze,
- przedmuchiwanie lekkiej piłeczki do osoby siedzącej naprzeciwko,
- nadmuchiwanie balonów.

Ćwiczenia warg



- rozciąganie warg w szerokim uśmiechu,
- wciąganie policzków do jamy ustnej i tworzenie zajęczego pyszczka,
- mlaskanie wargami,
- zdziwiona mina – wargi zaokrąglone,
- ściąganie warg w ryjek,
- przy zwartych szczękach i wargach odciąganie na przemian kącików ust na boki,
- cmokanie ściągniętymi w ryjek wargami (buziaki),
- naśladowanie żucia z zamkniętymi ustami,
- parskanie wargami.

Ćwiczenia języka



- oblizywanie warg czubkiem języka przy otwartych ustach,
- kierowanie języka raz w prawy, raz w lewy kącik warg przy otwartych ustach,
- szybkie odbijanie czubka języka o górne zęby przy otwartych ustach,
- dotykanie czubkiem języka raz górnych, raz dolnych zębów przy otwartych ustach,
- wysuwanie naprężonego, prostego języka przy otwartych ustach,
- odbijanie języka o podniebienie przy otwartych ustach – naśladowanie stukotu końskich kopyt,
- oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy zamkniętych ustach,
- liczenie zębów czubkiem języka – dotykanie językiem każdego zęba z osobna,
- wykładanie języka na brodę i zakładanie języka na górną wargę,
- uniesienie języka do góry i przesuwanie nim wzdłuż podniebienia – „malowanie sufitu”,
- wypychanie językiem policzków.

Pamiętajmy, iż nie każde ćwiczenie uda się wykonać dziecku za pierwszym razem. Język to mięsień, który aby był sprawny, giętki i elastyczny musi ćwiczyć. Tylko konsekwencja i systematyczność pozwoli uzyskać pożądany efekt. Bo trening czyni mistrza!
Przedszkolowo.pl logo